Zaznacz stronę
Olga
26 lut, 2021

O budowaniu relacji w dobie pandemii COVID-19

Większości z nas zależy na dobrych relacjach w miejscu pracy, poświęcamy bowiem na nią znaczną część swojego czasu. Doświadczenia pokazują, że w niektórych zespołach jest nam bardzo dobrze, a atmosfera panująca w pracy jest życzliwa, otwarta, pozwalająca na swobodne reagowanie.
W innych zaś dominuje atmosfera nieufności, pojawiają się napięcia, konflikty, wzajemne pretensje. Najczęściej zdarza się jednak, że z niektórymi współpracownikami jest nam „po drodze”, tworzymy
z nimi więź, z niektórymi zaś bywa nam trudno.  Dodatkowo teraz, w czasie pandemii, kiedy większość działań odbywa się zdalnie lub hybrydowo, trudniej zadbać o relację ze współpracownikami, trudniej także wyjaśnić pewne niedomówienia czy konflikty.

Od czego więc zależy jakość naszych relacji? W jaki sposób możemy zadbać o budowanie lepszych relacji w miejscu pracy? Jak minimalizować ryzyko konfliktów i niedomówień? W jaki sposób budować atmosferę i klimat, które pozwolą nam otwarcie mówić o tym, co nam się podoba, ale też o tym, co nam przeszkadza w zachowaniach innych? Odpowiedzi na te pytania dostarcza Analiza Transakcyjna, a konkretnie koncepcja Znaków Rozpoznania.

Znakiem rozpoznania jest wszystko to co mówisz i robisz wobec drugiej osoby, a co dla niej jest sygnałem, że ją zauważasz i że ją rozpoznajesz jako osobę. To tak jakbyś mówił/a: wiem że istniejesz, zauważam Cię. Każda forma interakcji z innymi jest wymianą znaków rozpoznania.

Znaki rozpoznania można podzielić według trzech kryteriów:

  1. werbalne i niewerbalne
  2. pozytywne i negatywne
  3. warunkowe („za coś”) i bezwarunkowe (odnoszą się do tego, kim jesteśmy).
Podział ze względu na formę:Podział ze względu na przyczynę ich otrzymania:Podział ze względu na przekaz
i ładunek emocjonalny:
niewerbalne (fizyczne np. pocałunek, gest, kontakt wzrokowy)warunkowe np. „doceniam twoje zaangażowanie w wykonanie zadania”pozytywne np. komplement, konstruktywna krytyczna informacja zwrotna
werbalne (psychologiczne np. zagadnięcie, powitanie)bezwarunkowe np. „nienawidzę cię”negatywne np. kpina, sarkazm
Znaki rozpoznania – przykłady
  1. Dawaj ludziom pozytywne znaki rozpoznania. Nie może być „za dużo” pozytywnych, o ile są prawdziwe.
  2. Unikaj dawania negatywnych znaków rozpoznania.
  3. „Zdrowa proporcja” wynosi  minimum 3:1.
  4. Lepszy jakikolwiek znak rozpoznania, niż żaden.
  5. Bezwarunkowe znaki rozpoznania są silniejsze, niż warunkowe.
  6. Niewyrażone na bieżąco pozytywne krytyczne znaki rozpoznania są negatywnymi znakami rozpoznania.
  7. Każdy ma swój indywidualny schemat dawania i otrzymywania znaków rozpoznania.
  8. Przestrzeń i organizacja pracy mają wpływ na schematy wymiany znaków rozpoznania.
  9. Każda zmiana w systemie oznacza konieczność zbudowania nowego systemu wymiany znaków rozpoznania.
  10. Budowanie relacji to maraton, a nie sprint (wymaga czasu).

A jak jest ze znakami rozpoznania w Twoim Zespole? Czy otrzymujesz wystarczającą ich ilość? Czy dajesz innym pozytywne warunkowe i bezwarunkowe znaki rozpoznania?